ผลงานครู
เจ้าของผลงาน
ชื่ออาจารย์ : นางสาวสุรีมาตย์ สุวรรณศรี
ตำแหน่ง : ครูชำนาญการพิเศษ
เบอร์โทรศัพท์ :
อีเมล : sureemart@hotmail.com
โพสเมื่อ : 05 พ.ค. 2566,14:54  อ่าน 703 ครั้ง
ชื่อผลงาน : รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น เพื่อพัฒนาทักษะการพิมพ์คำประสมสระ สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
รายละเอียดผลงาน
รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น เพื่อพัฒนาทักษะการพิมพ์คพประสมสระ สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคใต้ จังหวัดสุราษฎร์ธานี
(The 5-step Learning Model to improve Typing Skill of words with Vowel Combinations for grade 4 students with Visual Impairment of Southern School for the Blind Suratthani)

ชื่อวิจัย
ชื่อผู้วิจัย ปีที่ทำวิจัย
รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น เพื่อพัฒนาทักษะการพิมพ์คาประสมสระ สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคใต้ จังหวัดสุราษฎร์ธานี
สุรีมาตย์ สุวรรณศรี
2563

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้เป็นการพัฒนารูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น เพื่อพัฒนาทักษะการพิมพ์ คำประสมสระสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคใต้ จังหวัดสุราษฎร์ธานี มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนารูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น เพื่อพัฒนาทักษะการพิมพ์คำประสมสระสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 2) เพื่อศึกษาผลการใช้รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น ดังนี้ 2.1) เพื่อหาประสิทธิภาพของ รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น เพื่อพัฒนาทักษะการพิมพ์คำประสมสระสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 2.2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการพิมพ์คำประสมสระสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ก่อนและหลังการใช้รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น และ 2.3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็นต่อการใช้รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/1 โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคใต้ จังหวัดสุราษฎร์ธานี จำนวน 4 คน ปีการศึกษา 2563 ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น เพื่อพัฒนาทักษะการพิมพ์คำประสมสระสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 2) แผนการจัดการเรียนรู้ 3) แบบทดสอบก่อนเรียน-หลังเรียน 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนต่อการใช้รูปแบบ การเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบน มาตรฐาน และสถิติไร้พารามิเตอร์ Wilcoxon
ผลการวิจัยพบว่า 1. ได้รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น เพื่อพัฒนาทักษะการพิมพ์คาประสม สระสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ประกอบด้วย 1) หลักการ 2) วัตถุประสงค์ 3) กระบวนการจัดการเรียนรู้ ซึ่งประกอบด้วย 5 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นที่ 1 เรียนให้รู้ (Learning to know) ขั้นที่ 2 ดูให้จำ (Learning to remember) ขั้นที่ 3 ฝึกซ้าๆ (Learning to repeat) ขั้นที่ 4 ทาให้ได้ (Learning to do) ขั้นที่ 5 ใช้ให้เป็น (Learning to apply) และ 4) การวัดและประเมินผล 2. รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น ที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพ 86.39/93.13 สูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ คือ 80/80 หลังจากนักเรียนเรียนตามรูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น ส่งผลให้ นักเรียนมีทักษะการพิมพ์คำประสมสระสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ นักเรียนมีความคิดเห็นต่อการใช้รูปแบบการเรียนรู้เทคนิค 5 ขั้น อยู่ในระดับมาก
คําสําคัญ รูปแบบการเรียนรู้, เทคนิค 5 ขั้น, ทักษะการพิมพ์คาประสมสระ, นักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น

Research Title :
Researcher : Academic Year :
The 5-step Learning Model to improve Typing Skill of words with Vowel Combinations for grade 4 students with Visual Impairment of Southern School for the Blind Suratthani Sureemart Suwansri
2563
Abstract
The study is aimed The development of The 5-step Learning Model to improve Typing Skill of words with Vowel Combinations for grade 4 students with Visual Impairment of Southern School for the Blind Suratthani. The objectives of this research are the followings: (1) To develop The 5-step Learning Model to improve Typing Skill of words with Vowel Combinations for grade 4 students, (2) To study the following results gained from using The 5-step Learning Model, which includes 2.1 To examine the efficiency of The 5-step Learning Model to improve Typing Skill of words with Vowel Combinations. 2.2 To study the typing skill of words with vowel combinations for students with visual impairment after The 5-step Learning Model was implemented; and 2.3 To measure the Student Opinion Questionnaire use of The 5-step Learning Model. The sample consists of 4 students of Southern School for the Blind Suratthani , Grade 4 of the second semester of 2020 academic year. They were obtained from purposive sampling method. The research instruments used are: (1) The 5-step Learning Model to improve Typing Skill of words with Vowel Combinations for students with Visual Impairment grade 4, (2)Lesson plans, (3) Structured pre-test/post-test, (4) Student Opinion Questionnaire of The 5-step Learning Model. The statistics used to analyze the collected data are percentage, mean, standard deviation, and Wilcoxon Matched Pairs Signed-Ranks Test.
The research findings can be summarized as follows:
1. A 5-step Learning Model to improve Typing Skill of words with Vowel Combinations for grade 4 students with Visual Impairment is obtained, which includes (1) theory, (2) objectives, (3) learning process The learning process consists of 5 steps, e.g., Step 1: Learning to know; Step 2: Learning to remember; Step 3: Learning to repeat; Step 4: Learning to do; and Step 5: Learning to apply. and (4) Measurement and evaluation.

2. The 5-step Learning Model has an efficiency value of 86.39/93.13, which is higher than the set criteria of 80/80. After the students followed the 5-step Learning Model to improve their typing skill, they gained higher level of typing skill of words with vowel combinations with the statistical significance of 0.5. The students were also satisfied with the application of the 5-step Learning Model with the “good” level.
Key words: The 5-step Learning Model, the Typing Skill of Words with Vowel Combinations, visual impairment student
Adobe Acrobat Document ดาวน์โหลดไฟล์   ขนาดไฟล์