ชื่อวิจัย การพัฒนาทักษะการพับเสื้อผ้า สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น โดยใช้รูปแบบการสอน TDDA ชั้นประถมศึกษาปีที่5 โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคใต้ จังหวัดสุราษฎร์ธานี ชื่อผู้วิจัย ประยูร แสงประทีป ปีที่ทำวิจัย 2564 บทคัดย่อ การวิจัยนี้เป็นการพัฒนาทักษะการพับเสื้อผ้า สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น โดยใช้รูปแบบการสอน TDDA ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคใต้ จังหวัด สุราษฎร์ธานี มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนารูปแบบการสอน TDDA สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 2) หาประสิทธิภาพของรูปแบบการสอน TDDA สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 3) ศึกษาผลการพัฒนาทักษะการพับเสื้อผ้า ก่อนและหลังการใช้รูปแบบการสอน TDDA สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 4) ประเมินความพึงพอใจต่อการใช้รูปแบบการสอน TDDA สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษา ปีที่ 5/1 โรงเรียนสอนคนตาบอดภาคใต้ จังหวัดสุราษฎร์ธานี จำนวน 4 คน ปีการศึกษา 2564 ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) รูปแบบการสอน TDDA สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น 2) แผนการจัดการเรียนรู้ TDDA 3) แบบประเมินทักษะการพับเสื้อผ้า 4) แบบประเมินความพึงพอใจต่อการใช้รูปแบบ การสอน TDDA สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1. ได้รูปแบบการสอน TDDA เพื่อพัฒนาทักษะการพับเสื้อผ้า สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ประกอบด้วย 4 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นที่ 1 สอนให้รู้ (T-Teach) ขั้นที่ 2 ครูสาธิต (D – Demonstrate) ขั้นที่ 3 ศิษย์ได้ทำ (D – Do) ขั้นที่ 4 นำไปใช้ (A – Apply) 2. รูปแบบการสอน TDDA ที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพ 90.25/92.75 สูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ 80/80 3. จากการใช้รูปแบบการสอน TDDA แล้วนักเรียนมีผลการพัฒนาทักษะการพับเสื้อผ้า หลังเรียนเพิ่มขึ้นทุกคน 4. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการใช้รูปแบบการสอน TDDA อยู่ในระดับมากที่สุด คำสำคัญ รูปแบบการสอน TDDA, ทักษะการพับเสื้อผ้า, นักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น Research Title: Folding Clothes Skills Development for Students with Visual Impairment by Using The TDDA Teaching Model for Grade 5 of Southern School for the Blind Suratthani Researcher: Mrs. Prayoon Sangprateep Academic Year: 2021 Abstract The study is aimed Folding Clothes Skill Development for Students with Visual Impairment by Using The TDDA Teaching Method Grade 5 Southern School for the Blind Suratthani. The objectives of this research are the following : 1) To develop The TDDA Teaching Method for students with Visual Impairment. 2)To examine the efficiency of The TDDA Teaching Method for students with Visual Impairment. 3) to study the result of folding clothes skill development before and after Using TDDA teaching Method for students with visual impairment. 4) Evaluate the satisfaction of using the TDDA teaching method for students with visual impairment. The sample consists of 4 students Grade 5 for students with visual impairment Southern School for the Blind Suratthani of 2021 academic year. They were obtained from purposive sampling method. The research instruments used are: 1) The TDDA teaching Method for students with Visual Impairment. 2) Lesson plans TDDA 3) Evaluation of the folding clothes skill. 4) Evaluate the satisfaction of using the TDDA teaching method for students with visual impairment. The statistics used to analyze the collected data are percentage, mean, and standard deviation. The research findings can be summarized as follows: 1. Get Using TDDA teaching Method to improve Folding Clothes Skill Development for students with Visual Impairment Grade 5, consisted of 4 steps: Step 1: T-Teach; Step 2: D– Demonstrate, Step 3: D–Do, Step 4: A–Apply. 2. The developed TDDA teaching model has an efficiency value of 90.25/92.75, which is higher than the set criteria of 80/80. 3. By using the TDDA teaching model, the students had the effect of improving the skill of folding clothes. After learn everyone increased. The students were satisfied with using the TDDA teaching model at the highest level. Key words: The TDDA Teaching Method, Folding Clothes Skills, Visual Impairment student |